In dit artikel zal ik jullie een aantal tips geven waar je aan moet denken als je je geliefde wil verrassen met een cadeau voor Valentijnsdag. Een Valentijnsdagcadeau moet leuk zijn maar ook bij de situatie passen. Je geeft iemand die je nauwelijks kent, of als het nog maar heel pril is, immers geen dure ring.
Toegevoegde waarde
Ik vind het heel belangrijk dat een cadeau wat toevoegt. Een cadeau kan aan iemand gegeven worden louter vanwege consumptie. Gewoon om te gebruiken of om te hebben. Het uitgangspunt ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken komt bij consumptief gedrag vaak voor. Het kan echter ook over een andere boeg. Een Valentijnsdagcadeau kan een maatschappelijke toegevoegde waarde hebben. Dit betekent dat een cadeau niet alleen iets is om te hebben maar dat het ook een toegevoegde functie kan hebben. Je geeft je geliefde een horloge, maar hier zit tegelijkertijd de gedachte achter dat je geliefde een betere kans maakt op een sollicitatiegesprek. Je geliefde had immers nog geen horloge en nu is dat ontbrekende item, dat voor een sollicitatie vaak als essentieel gezien wordt als blijk van een verzorgd uiterlijk, van hem of haar. Het cadeau gaat dan verder als hebben, hebben en nog eens hebben maar biedt ook ruimere mogelijkheden.
Hieronder enkele voorbeelden van Valentijnsdagcadeau ‘s die het beste matchen met de situatie waarin jij je bevindt.
Als je net samen bent
Als je maar pas een relatie hebt kan is de kans dat de relatie uit gaat groter. In regel is het hoe langer je bij elkaar ben, hoe beter de band is, hoe kleiner de kans dat het uit zal gaan. Dit betekent dat als je pas samen bent je niet iets te duurs moet kopen. Anders kan dat misschien te overweldigend overkomen. Maar als je allebei echt tot over de oren verliefd op elkaar bent zou dat eventueel weer wel kunnen. Maar het uitgangspunt is: hoe langer de relatie duurt, hoe duurder het Valentijnsdagcadeau zal worden. Van een bos rozen naar een PS4, al vind ik dat laatste zelf niet heel romantisch.
Als je al een langdurige relatie hebt
Zojuist heb ik de situatie besproken wanneer je nog maar pas samen bent en de relatie dus erg pril is. Dit voorbeeld gaat over een langdurige relatie. Zeg maar meer dan 2 à 3 jaar. Dan wordt het tijd eens stevig uit te pakken. Dat kan met een duur cadeau maar het moet vooral origineel zijn en niet te afgezaagd. Het zoveelste horloge, het kan echt niet meer. Wellicht is er iets wat je vriend of vriendin heel graag wenst. Een langgekoesterde wens hoeft niet alleen vanuit consumptief oogpunt zijn. Stel dat je vriend geld verdiend met het spelen van games maar nog niet zo heel veel. Voor het spelen van games op de computer heb je een krachtige computer nodig. Helaas heeft je vriend dat niet en lopen de games telkens vast waardoor zijn game carrière in het gevaar komt. Wellicht zou, om het geld verdienen met games aan te sporen, een mooie game computer een prachtig cadeau zijn. Dat is niet alleen vanuit het oogpunt van consumptie maar het voegt echt maatschappelijke waarde toe. Zo ook je vriendin die de opleiding fotografie wil volgen. Helaas heeft zij nog geen geschikte spiegelreflexcamera. Ook dit is een mooi cadeau en ook weer vanuit de toegevoegde waarde gedachte.
Als je weinig te besteden hebt
Als je weinig te besteden hebt heeft het geen zin om een heel duur cadeau te kopen. Het kan voor je vriend of vriendin dan misschien ook een beetje ongemakkelijk voelen. Geld dat jullie voor de gezamenlijke vakantie zouden willen uitgeven wordt dan ineens in een Valentijnsdagcadeau gegoten. Dat kan niet alleen vervelend zijn qua financiën maar ook mogelijk voor discussie of zelfs ruzie zorgen. Het is leuk om, als je minder te besteden hebt, samen iets te gaan doen. Bijvoorbeeld naar de bioscoop, voor je geliefde koken of de hele kamer versieren met kaarsjes. Dat kost niet veel geld, maar het laat wel zien dat je de moeite voor je geliefde wil doen. Dat kan de band weer beter maken, in plaats van een discussie over geld of zelfs een ruzie. Zo voegt het cadeau wederom wat toe.
Valentijnsdag en commercie
Er zijn verschillende meningen over Valentijnsdag en allerlei commerciële reclames rondom die dag. Ikzelf vindt het nog charmant om te zien dat er die dag veel rode rozen worden verkocht en dat de rozenkwekers het, als kleine zelfstandigen, die dag erg druk hebben. Maar dat zijn dan nog de rozenkwekers. Grotere bedrijven spelen echter ook in op Valentijnsdag. In de media is er al veel over geschreven, je bent ervoor of je bent ertegen. Ik zit daar als één van de weinigen een beetje tussenin te zwalken. Soms is het commercie pur sang rondom Valentijnsdag maar er zijn ook leuke initiatieven zoals bijvoorbeeld een initiatief uit Zwolle om ijskoud te daten tijdens het plaatselijke IJsfestival. Dat zijn leuke en kleinschalige initiatieven die de wereld volgens mij weer een beetje beter maken. Het is dus om het even, wat de context is van de reclame of het event. Is het puur winstbejag dan is het natuurlijk de typische commercie tijdens Valentijnsdag. Op zich niks mis mee, we mogen allemaal reclame voor onze onderneming maken. Maar het kan de oorspronkelijke bedoeling van Valentijnsdag wel iets naar de achtergrond verschuiven. Is het toch iets met toegevoegde waarde, dan juich ik dat van harte toe.
Tot slot
En denk eraan dat als je een Valentijnsdagcadeau koopt die moet passen bij de situatie. Koop niet iets waar je in een relatie spijt van gaat krijgen, of erger, dat er zelfs een discussie of misschien wel een ruzie zou kunnen ontstaan. Hoe je het ook doet, doe het slim!